Muka Surat

Tuesday 8 May 2012

KURSUS RAWATAN KOMPLEMENTARI

ALHAMDULILLAH, PERHIJAM telah diberi kepercayaan oleh JABATAN PENJARA MALAYSIA untuk mengendalikan kursus di atas bermula 8hb MEI hingga 12hb MEI kepada 10 orang pegawai di NUR LEMBAH PANGSUN, Hulu Langat. Selangor.

Modul-modul yang disediakan seperti DIAGNOS Saraf Tapak Tangan, Iridologi, RAWATAN Bekam Sunnah, Refleksologi dan Pembetulan Tulang Belakang.


Peserta kursus yang bertugas sebagai tenaga pengajar di beberapa penjara di Malaysia datang dari beberapa tempat seperti Penor, Pahang; Tapah, Perak; Alor Setar dan dari Kajang.


Tenaga pengajar PERHIJAM terdiri daripada Dr Abd Halim (Presiden PERHIJAM); Ramly Ahmad (Naib Presiden PERHIJAM); Sdr Hisham Rabat yang berpengalaman dalam Refleksologi; Ustaz Radzi dari Beranang yang terkenal dengan rawatan BEKAM LINTAH.


Modul perlatihan yang disediakan kepada para peserta adalah :
  1. Anatomi oleh Dr Abd Halim
  2. Diagnos saraf tapak tangan oleh Ramly Ahmad
  3. Iridologi oleh Ramly Ahmad
  4. Refleksologi oleh Hisaham Rabat dan Pn Laini
  5. Bekam Sunnah oleh Ustaz Abdul Hadi, Ramly Ahmad dan Pn Laini
  6. Pembetulan Tulang Belakang oleh Ustaz Radzi, Rahmat Joned dan Pn Raidah


Daripada para peserta sendiri, mereka juga ada beberapa kemahiran yang tersembunyi seperti Abdul Mutalib dari Kajang yang mahir dalam rawatan urut dan patah tulang; dan seorang peserta dari Alor Setar yang mahir dalam fisioterapi.


Semuga dengan kursus ini akan memantapkan lagi peserta yang telah ada kemahiran dengan ilmu yang baru; dan membuka peluang kepada peserta yang lain untuk terus bergiat dalam bidang perawatan yang baru dipelajari.

No comments:

Post a Comment